söndag 3 maj 2009

Abralon och TC Nano


Då var äntligen skutan i sjön! I år har vi dessutom fått en mycket bättre hamnplats. Tidigare har vi legat längst ut i slutet av en kanal med aktern rakt ut mot fjädern på en pontonbrygga. Ordentligt skumpigt må du tro. I år har vi däremot kommit längst in i kanalen. Riktigt lugnt och vindskyddat.


Förra året våtslipade friborden med Abralon efter det använde jag mig av TC Nano som finish. Jag vart riktigt nöjd med resultatet då och det var med stor förväntan jag gick in på andra året med TC Nano då produktens reklamdevis är att den ska förbättras för vart år som går. Friborden hade klarat av förra sommaren riktigt bra och det var mycket enkelt att tvätta av dem. De var något matta men det gick fortfarande att få en reflexion i dem. Jag använde mig av ett bilshampo som jag först tvättade av friborden med. Sedan använde jag en rondell för att masera in TC Nanon. Resultatet vart så pass bra att gamla stötar på varvet vart tvugna att komma fram och spegla sig i glansen. Jag gjort även ett mindre arbete på kölen som fått sig en kyss av en lerbank två somrar tidigare. Får se till hösten om arbetet har gett någon effekt. Det som gjorde det lite extra kul är att i det senaste nr av "Praktiskt båtägande" var det just Abralon och TC Nanon bl.a. som det var en artikel om. Lite kul att vara före sin tid :)


I helgen fick jag på masten med några god vänners hjälp. Jag smörjde upp rullen ordentligt och fick ett tips om hur fallet för att hala rullfocken skulle dras för att få bäst effekt. Focken fungerar som en dröm och den var så pass smidig att jag kunde få upp focken själv efter lite möda och besvär. Jag hade dessvärre snålat något med tampen för utrullningen av focken och fick handjaga den några extra varv. Nya hamnplatsen är en riktig dröm och vi har redan träffat en massa nya och gamla bryggrannar. Det här har potential att bli en kanon segelsommar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar