onsdag 13 maj 2009

Mast och segel på

Då var masten på. Äntligen! Fick hjälp av Richard E och Marcus. Påmastningen gick som en dans. Först hittade jag inte vajern som fäster akterstaget, men efterlite letande hittade jag den i diskhon bland rullfock detaljerna. Blev kvar själv i båten till halv tio och fick upp hela rullfocken själv under den tiden. I helgen åkte jag ner och satte upp storen också. Behöver skaffa nya löpare då dessa börjar se slitna ut. Jag hade smörjt upp likrännan med teflonsprej. Jag tror det har gett effekt för det gick väldigt smidigt att hissa och hala storen.

Marcus förslag om att höja vinkeln på fallet som hissar upp focken gav verkligen effekt. Det fanns inga tendenser till att rullen skulle börja rotera. Jag svitchade fall då det gamla fallet har blivit slitet av rotationerna som tidigare har skett. Får byta samtliga fall till hösten som det ser ut nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar